Методичні рекомендації по організації освітнього процесу у  закладах загальної середньої освіти

в 2021/2022 навчальному році

Методичні рекомендації про викладання математики у 2021/2022 навчальному році

до листа Міністерства
освіти і науки України
від 22.09.2021 № 1/9-482

Методичні рекомендації про викладання математики у 2021/2022 навчальному році

У 2021/2022 навчальному році вивчення математики здійснюватиметься за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392, Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня.

Учні 5 – 9 класів продовжують навчатися за навчальною програмою, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Навчальні програми розміщені на сайті МОН України. Режими доступу:для учнів 5 – 9 класівhttps://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/5-programa-z-matematiki.docx

 

Навчальні програми укладено на компетентнісній основі. Наголошується на формуванні практичних навичок для подальшого їх застосування в реальному житті замість опрацювання великого обсягу теоретичного матеріалу без можливості його застосування на практиці. Шкільний курс математики спрямований не лише на розвиток математичної компетентності, а й інших ключових компетентностей. У програмах наведено таблицю з переліком ключових компетентностей та завданнями, покладеними на математику для їх розвитку.

У зв’язку з епідеміологічною ситуацією, що склалася, на початку 2021/2022 навчального року доцільним є проведення вхідного оцінювання учнів з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів за попередній рік та планування подальшої роботи із систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, що вивчався учнями дистанційно. Під час календарно-тематичного планування передбачити збільшення навчального часу на узагальнення та закріплення навчального матеріалу за попередній рік.

У грудні 2019 року було презентовано Національний і Міжнародний звіти за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA, в якому Україна вперше брала участь у 2018 році. Так, результати українських учнів/студентів у PISA-2018 виявилися гіршими, а з математики – значно гіршими порівняно із середніми значеннями по країнах Організації економічного співробітництва і розвитку – держав, які мають високі стандарти в освіті та інших галузях суспільного життя.

З огляду на зазначене пропонуємо, працюючи з учнями 5 – 9 класів, приділити більше уваги прикладній спрямованості математики, використовувати завдання на розвиток умінь «бачити» математику в реальному світі, застосовувати вивчені формули та способи розв’язування математичних задач для досягнення особистих (повсякденних, життєвих) цілей і потреб. Більше уваги приділити не тільки задачам на відсоткові розрахунки, на прийняття рішень стосовно особистих та колективних фінансових питань і задачам практичної спрямованості тощо, а й завданням, у яких необхідно пояснити або обґрунтувати власну думку, спираючись на результати виконаних розрахунків, довести або спростувати твердження на підставі отриманих результатів обчислень. Використовувати завдання на аналіз графіків і діаграм, розшифрування представлених там даних, пояснення їх. Для розвитку вмінь учнів розв’язувати геометричні задачі так званої «практичної» спрямованості, більше уваги приділяти формуванню в учнів умінь і навичок будувати й досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях. Під час роботи з учнями на уроках математики варто звертати увагу на такі комплексні завдання, для виконання яких необхідно поєднувати як алгебраїчні, так і геометричні знання й уміння, знаходити різні способи розв’язання однієї проблеми.

Нагадаємо про вимоги до виконання письмових робіт та перевірки зошитів з математики.

Види письмових робіт.

Основними видами класних і домашніх письмових робіт з природничо-математичних дисциплін є:

  • розв’язування задач і вправ;
  • складання таблиць, схем тощо;
  • виконання проєктів;
  • самостійні та контрольні роботи.

Кількість і призначення учнівських зошитів.

Залежності від видів письмових робіт виділяються зошити, які зберігаються в класі, та зошити, що зберігаються в учнів. Кількість і призначення учнівських зошитів визначається вчителем. Для контрольного тематичного оцінювання передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального року в закладі загальної середньої освіти.

Тематичне оцінювання.

Для запобігання перевантаження учнів час проведення тематичних (контрольних) робіт визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора навчального закладу за погодженням з вчителями.

Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати письмову тематичну (контрольну) роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом тижня — не більше ніж із трьох. Під час планування тематичних робіт у кожному класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл упродовж семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру, навчального року.

Порядок перевірки письмових робіт з математики.

Під час перевірки зошитів оцінюється лише правильність записів. Почерк, охайність та форма запису не є предметом оцінювання.

Зошити з математики, в яких виконуються навчальні класні і домашні роботи, перевіряються:

  • 5 – 6 класах – не рідше ніж один раз на два тижні;
  • 7 – 11 класах – не рідше ніж один раз на місяць.

Оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал, але не враховується при виведенні тематичної.

Радимо використовувати в роботі періодичні фахові видання «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України», матеріали сайту PISA (http://pisa.testportal.gov.ua/), зокрема «10 запитань від учителів математики і як PISA може допомогти відповісти на них».

Download
Методичні рекомендації «Рекомендації щодо організації змішаного навчання з математики у 2021-2022 навчальному році»
rekomendacii_schodo_organizacii_zmishano
Adobe Acrobat Document 730.0 KB

Download
Ефективні стратегії організації навчання з фізики у 2021 – 2022 навчальному році
efektivni_strategii_organizacii_navchann
Adobe Acrobat Document 516.3 KB

Download
Локація за напрямом: «Природничо-математичні дисципліни. Нова українська школа: перехід на наступний рівень,
Рекомендації щодо викладання
математики у 2021/2022 н.р.
27.08.2021 Маth.pdf
Adobe Acrobat Document 1.3 MB

Нормативне та навчально-методичне забезпечення навчання фізики та астрономії у 2021/2022

Навчання фізики у 2021/2022навчальному році здійснюватиметься за навчальними програмами:
7-9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7-9 класи» , затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Програму  розміщено на офіційному вебсайті
Міністерства освіти і науки України
Методичні рекомендації МОН для 7-9 класів
1. “Особливості вивчення базових дисциплін у
загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016
навчальному році” (Додаток до листа Міністерства
освіти і науки України від 26.06.2015 р. № 1/9-305).
2. “Щодо методичних рекомендацій про викладання
навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних
закладах” (Додаток до листа Міністерства освіти і
науки України від 17.08.2016р. № 1/9-437).
3. “Щодо методичних рекомендацій про викладання
навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних
закладах у 2017/2018 навчальному році» (Додаток до
листа Міністерства освіти і науки України від
09.08.2017 р. № 1/9-436)



Методичні рекомендації щодо організації

освітнього процесу в 2021/2022 н.р.

У газеті освітян Хмельниччини “Майбуття” за липень – серпень 2021 р. опубліковані Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в 2021/2022 н.р. Пропонуємо ознайомитися з окремими рекомендаціями.

▶ Про викладання математики у 2021/2022 н.р.

▶ Про викладання фізики та астрономії у 2021/2022 н.р.




  1. Лист МОН №1/9-433 від 28.08.2021 “Про окремі питання діяльності закладів загальної середньої освіти у новому 2021/2022 навчальному році”

Зверніть увагу на:

  • особливості навчання під час карантину
  • проведення першого уроку
  • структуру навчального року
  1. Лист МОН № 1/9-436 від 30.08.2021 «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році».

МОН звертає особливу увагу на якість складання індивідуальної програми розвитку дитини, мета якої – забезпечення індивідуалізації освітнього процесу конкретної дитини шляхом адаптації та/або модифікації навчального матеріалу, створення відповідного освітнього середовища, методів навчання тощо.

  1. Постанова МОЗ від 26.08.2021 р. №9 “Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)”

Зверніть увагу на зміни, які відбулись:

  • Керівник закладу освіти повинен забзепечити інформування учасників освітнього процесу щодо вакцинації, профілактики хвороб та протидії поширенню COVID-19.
  • Знімається вимога допуску працівника лише після проведення термометрії.
  • Працівники мають використовувати маски під час спілкування одне з одним.
  • Рукавчиками масками, респіраторами або щитками, а також окулярами мають бути забезпечені працівник на видачі їжі та працівник, який проводить розрахунок.

 

Постанова МОЗ від 23.08.2021 р. №8 “Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіт на період карантину у зв’язку поширенням коронавірусної хвороб (COVID-19)”

Лист Міністерства освіти і науки України від17.08.2021 №1/9-414 “Про організацію освітнього процесу в закладах позашкільної освіти у 2021/2022 навчальному році”

Наказ МОН від 17.08.2021 №914 “Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2021/2022 навчальному році”

Наказ МОН від 17.08.2021 № 913 “Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад у 2021/2022 навчальному році”

Лист ІМЗО від 11.08.2021 № 22.1/10-1775 “Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2021/2022 навчальному році”

Лист Міністерства освіти і науки України  від 23.07.2021 № 1/10-3101 “Щодо особливостей організації навчання”

Лист Міністерства освіти і науки України від 09.08.2021 № 1/9-404 “Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році”

Методичні рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу у першому (адаптивному) циклі / 5 класах закладів загальної середньої освіти за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації концепції «Нова українська школа»

Лист Міністерства освіти і науки України від 16.07.2021 № 1/9-362 “Деякі питання організації виховного процесу у 2021/2022 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок”

Лист Міністерства освіти і науки України від 16.07.2021 № 1/9-363 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р.”

Лист Міністерства освіти і науки України від 07.07.2021 № 1/9-347/26-04/19995/2-21 “Щодо окремих питань організації харчування у 2021-2022 роках у закладах дошкільної, загальної середньої освіти”

Наказ Міністерства освіти і науки України від 05.05.2021 № 498 “Деякі питання проведення у 2022 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти”

Наказ Міністерства освіти і науки України від 13 липня 2021 р. № 813 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти”

Лист Міністерства освіти і науки України від 07 липня 2021 р. № 1/9-344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік»

Наказ МОЗ №2205 від 25.09.2020  “Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти”

Наказ МОН від 8 вересня 2020 року №1115 і зареєстровано в Міністерстві юстиції 28 вересня 2020 року за №941/35224 “Деякі питання організації дистанційного навчання”

Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників

Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти)

Положення про сертифікацію педагогічних працівників (зі змінами від 24.12.2019 р.)

Інструкція з діловодства у закладах загальної середньої освіти

Сценарії Першого уроку 2021/2022 навчальному році


Закон України “Про повну загальну середню освіту”


КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ОСНОВНОЇ Й СТАРШОЇ ШКОЛИ

Рівні навчальних досягнень: I. Початковий

1 бал - Учні розрізняють об'єкти вивчення.

2 бали - Учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу, мають нечіткі уявлення про об'єкт вивчення.

3 бали - Учні відтворюють частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконують елементарні завдання.

Рівні навчальних досягнень: II. Середній

4 бали - Учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію.

5 балів - Учні відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з помилками й неточностями дати визначення понять, правило.

6 балів - Учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їх правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком.

Рівні навчальних досягнень: III. Достатній

7 балів - Учні правильно відтворюють навчальний матеріал, знають основоположні теорії і факти, вміють наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролюють власні навчальні дії.

8 балів - Знання учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їх логічні, хоч і мають неточності.

9 балів - Учні добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в стандартних ситуаціях, уміють аналізувати й систематизувати інформацію, використовують загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією.

Рівні навчальних досягнень: IV. Високий

10 балів - Учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення.

11 балів - Учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовують їх у різних ситуаціях, уміють знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми.

12 балів - Учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення.



Оприлюднений новий порядок підвищення кваліфікації освітян

Кабінетом Міністрів оприлюднений новий Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників.

Документ визначає процедуру, види, форми, обсяг, періодичність та умови підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти і установ усіх форм власності та сфер управління.

Метою підвищення кваліфікації має стати професійний розвиток працівників відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти.

Порядком передбачена обов'язковість постійного підвищення своєї кваліфікації педагогічними і науково-педагогічними працівниками.

Для забезпечення підвищення кваліфікації її учасникам необхідно буде виконати декілька форм завдань, зокрема, завдання з удосконалення раніше набутих та/або набуття нових компетентностей, завдання з набуття особою досвіду виконання додаткових завдань та обов’язків у межах професії або займаної посади, а також завдання з формування та розвитку цифрової, управлінської, комунікаційної, медійної, інклюзивної, мовленнєвої компетентностей тощо.

Документом також передбачено, що педагогічні та науково-педагогічні працівники можуть підвищувати кваліфікацію як в Україні, так і за кордоном, за різними формами та видами.

Окрім цього Порядком підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників визначені особливості підвищення кваліфікації працівників закладів середньої, дошкільної, позашкільної, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, а також особливості визнання результатів підвищення кваліфікації.

ОЗНАЙОМИТИСЬ З ДОКУМЕНТОМ



Методичні рекомендації

щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах